Plavby - informácie

Plavby - informácie

Pred plavbou

Kedy dostanem cestovný lístok?
Cestovné doklady sa posielajú, v závislosti od spoločnosti, mailom alebo poštou asi 2 týždne pred odchodom, a každopádne až po úplnej a správnej registrácii každého účastníka cesty a po uhradení konečného doplatku za plavbu.

Aké osobné dokumenty potrebujem na plavbu?
Občiansky preukaz nestačí - pas ako cestovný doklad je nevyhnutný pre všetky plavby, aj v krajinách EU! Skontrolujte, prosím, jeho platnosť, musí byť platný ešte minimálne 6 mesiacov po predpokladanom návrate. Je taktiež dôležité, aby meno v pase bolo zhodné s menom na cestovnom lístku. Toto platí aj u žien v prípade vydaja. Zmena mena je spravidla možná až do niekoľkých dní pred odchodom, ale je za poplatok. V prípade, že súčasťou plavby je aj let, je takáto zmena možná iba do vydania letenky.

Rovnako každé dieťa, bez ohľadu na vek, potrebuje vlastný pas. Pokiaľ necestuje s obidvoma rodičmi a/alebo je sprevádzané osobami, ktoré nie sú uvedené v jeho dokladoch, obráťte sa pre informácie o potrebných dokladoch na príslušné orgány.

Upozornenie: Cestovné pasy môžu byť po príchode na loď odobrané personálom lodnej spoločnosti a zadržané po celou dobu plavby. Je to preto, aby mohli byť predkladané príslušným imigračným úradom v jednotlivých prístavoch. Sú k dispozícii na vyžiadanie pri odchode na pevninu, ale je praktickejšie urobiť si pred odchodom jednu kópiu cestovného pasu a vychádzať na pevninu s ňou.

Pokiaľ v prístavoch plánujete zapožičanie auta, overte si vopred, či je v navštívenej krajine požadovaný medzinárodný vodičský preukaz.

Víza – v prípade Stredomoria nie sú pre občanov SK potrebné žiadne vstupné víza. V prípade neistoty sa doporučuje vopred sa informovať na príslušných úradoch.

DÔLEŽITÁ INFORMÁCIA: Každý cestujúci je osobne zodpovedný za správnosť a úplnosť potrebných osobných dokladov ku svojej plavbe. Odporúča sa včasné preverenie aktuálnej situácie na príslušných úradoch, keďže požiadavky môžu (z politických či iných dôvodov) podliehať zmenám.
Cestujúcim s neúplnou alebo neplatnou dokumentáciou môže byť nalodenie odmietnuté bez nároku na náhradu.

Aké oblečenie si mám zabaliť?
V prvom rade myslite na pohodlie: pobyt počas dňa na lodi i v navštívených prístavoch je uvoľnený a treba sa obliekať pohodlne a prakticky: športové oblečenie podľa klímy a počasia, krátke či trojštvrťové nohavice, ľahké šaty... Ak sa jedná o teplé podnebie, uprednostnite ľahké, priedušné materiály. Pri chladnejšom počasí je vhodné obliecť sa v niekoľkých vrstvách a prípadne si zobrať rukavice. Treba vždy počítať s možnosťou dažďa či vetra, takže nezabudnúť doma pršiplášť alebo ľahkú nepremokavú bundu, a šikovný skladací dáždnik, ale ani slnečné okuliare a opaľovací krém.

Dôležitá je pohodlná prechádzková obuv na exkurzie v prístavoch a niečo ľahké s gumovou podrážkou na pobyt pri bazéne či návštevu spa.
Večer sa potom ale situácia môže líšiť, podľa lodnej spoločnosti, s ktorou sa plavíte. Na väčšine lodí máte ponuku viacerých možností a reštaurácií, od neformálnych až po smart a formálne. Etiketa v hlavných reštauráciách na lodi si vo všeobecnosti vyžaduje elegantno-športové oblečenie - dlhé nohavice a košeľu alebo pólo u pánov, a letné šaty či dlhé nohavice a blúzku pre dámy. Niektorí hostia ale uvítajú príležitosť obliekať sa navečer skutočne elegantne. V gourmet reštauráciách a v prípade luxusných spoločností treba pri večeri počítať so sakom a kravatou pre mužov, a koktailové šaty či nohavicový kostým pre dámy. Smoking už dávnejšie nie sú vyžadované ani pri formálnych večeroch, pri najslávnostnejších príležitostiach stačí tmavý oblek a kravata či motýlik.

Oblečenie - Prehľad
Príležitostné – CASUAL : pre pánov sú vhodné polokošele, ľahké bavlnené nohavice (nie džínsy, ani šortky) a dámy sú vhodné i sukne, blúzky, nohavice, polokošele či ďalšie primerané voľnejšie oblečenie.
Spoločenské – SMART CASUAL : od pánov sa vyžaduje sako, kravata a dlhé nohavice a od dám nohavicový kostým alebo šaty.
Formálne – FORMAL : na dve večere je požadované slávnostné – spoločenské oblečenie, čo si vyžaduje od pánov slávnostný oblek, alebo smoking s kravatou, či motýlikom a dámy by mali prísť v spoločenských, alebo kokteilových šatách.

Na čo ešte nemám pri balení zabudnúť?
Dáždnik, slnečné okuliare, opaľovací krém, ľahký sveter či bundu na večer, lebo na lodi je všadeprítomná klíma.
Nepotrebujete uteráky, plážové osušky a ani fén na vlasy. V kúpeľni kajuty nájdete minimálne aj šampón a sprchovací gél.
Užitočné tipy:
- hrsť malých magnetov, ktorými si na stenu kajuty (lode sa ešte stále robia z kovu) pripevníte denný program na ďalší deň či voucher na rezervovanú exkurziu
- fľaša na pitie z ekologického plastu - mnohé spoločnosti na lodi distribútory pitnej vody. A voda v kúpeľni Vašej kajuty je pitná, i keď môže obsahovať o niečo vyšší obsah chlóru.
- plavky si zoberte so sebou i v prípade, že sa plavíte mimo teplej sezóny. Väčšina lodí je vybavená vírivými bazénmi. 
- malá praktická taštička na kajutovú kartu a pár drobností sa určite zíde, pokiaľ sa budete pohybovať na lodi.
- niektoré lodné spoločnosti majú na kajutových kartách šikovnú dierku. V jednom z lodných obchodov potom určite nájdete šnúrky s karabínkou, aby ste si kartu mohli zavesiť na krk (praktické najmä ak máte deti), ale možno sa Vám takáto šnúrka povaľuje už aj doma.

Máte potravinové alergie?
Väčšina lodných spoločností predkladá cestujúcim viacero možností aj v normálnej ponuke stravovania – na požiadanie sú bežne k dispozícii bezlepkové, diétne, málo slané či bezlaktózové jedlá. Ale ak trpíte na niektorý druh potravinovej intolerancie alebo máte alergie, nahláste tieto skutočnosti vopred a po príchode na loď sa uistite, že toto upozornenie bolo registrované.
Väčšina lodných spoločností berie problematiku potravinových intolerancií skutočne vážne a nič nenecháva na náhodu.

 

Nalodenie

Po príchode do prístavu odovzdajte svoju batožinu príslušným pracovníkom obsluhy, ktorí ju odnesú do vašej kajuty. Každú batožinu označte štítkom so svojim menom a priezviskom. Štítky nájdete vo Vašich cestovných dokladoch. Pripevnite si ich na Vašu batožinu buď lepiacou páskou alebo zošívačkou. V prípade potreby ďalších štítkov, tie obdržíte v prístave od pracovníka obsluhy batožiny.

Batožina
Okrem batožiny, ktorú Vám zamestnanci odnesú do kajuty a ktorú dostanete možno až o niekoľko hodín, Vám odporúčame zabaliť si malú príručnú batožinu. Do tejto si zabaľte prípadné lieky, ktoré užívate, okuliare, základné toaletné potreby, cennosti, fotoaparáty a krehké predmety.
Všetka Vaša batožina bude pred vstupom na loď preskenovaná a v rámci bezpečnostných opatrení môžu pracovníci bezpečnostnej služby zabaviť akékoľvek predmety, ktoré by mohli ohroziť ostatných cestujúcich, posádku alebo loď.
Na loď je zakázané vziať si nasledujúce predmety: zbrane a muníciu, výbušniny, ohňostroje a svetlice, stlačený alebo kvapalný plyn (horľavý, nehorľavý, chladivá, dráždidlá, jedovaté plyny) ako napr. plynové náplne pre plynové variče, pištole na svetlice, štartovacie pištole, infekčné alebo jedovaté látky, žieraviny, rádioaktívne látky a akékoľvek ostré predmety, ktoré by mohli byť použité ako zbrane.
V súlade s bezpečnosťou a ochranou zdravia a noriem lodnej spoločnosti je taktiež zakázané prinášať na loď potraviny alebo nápoje. Palubný personál si vyhradzuje právo ich odobrať. Tento zákaz sa vzťahuje aj na prístavy počas plavby. Zakúpené nápoje alebo potraviny sa uskladnia na palube a budú vám vrátené večer pred opustením lode.
Jedinou výnimkou sú toaletné potreby, tekuté lieky a výrobky alebo potraviny vyrobené špeciálne pre deti, ako aj prípravky a potraviny pre certifikované špeciálne diéty.

Check-in
V termináli prístavu prejdete k jednému z odbavovacích pultov spoločnosti s vopred nachystanými cestovnými dokladmi a s platným cestovným pasom. Zamestnanec spoločnosti vykoná rýchlu kontrolu údajov na preverenie správnosti údajov a budete odfotený bezpečnostnou službou.
Všetci pasažieri musia byť na palube do stanoveného času pred odchodom lode.

Kajutová karta
Kajutovú kartu dostanete pri procedúre check-in alebo ju nájdete priamo vo Vašej kajute. Táto plastová karta slúži ako kľúč na otváranie kajuty a zároveň aj na úhradu platieb na palube lode napr. za zakúpené fakultatívne výlety, za útraty v bare, na úhradu platieb v čistiarni, kajutový servis, kaderníka, za kozmetiku, za útratu v obchodoch, za služby fotografa a k úhrade príplatkov za obsluhu v reštaurácii.

Karta sa aktivuje na základe registrácie platobnej karty cestujúceho alebo zložením hotovosti /cca € 200-300 za kajutu podľa spoločnosti/. Cestovné šeky sa neprijímajú. Na palubách sa k registrácii akceptujú iba nasledujúce embosované platobné karty: Visa, Visa Electron, Mastercard, Diners, JCB a American Express. Na všetkých lodiach platí bezhotovostný systém (pri konzumácii alebo kúpe stačí predložiť kajutovú kartičku). Rozdiel hotovostnej zálohy Vám po odpočítaní Vašej útraty na lodi bude vrátený v deň vylodenia. V predposledný deň plavby dostanete vyúčtovanie priamo do kajuty. V prípade nejasnosti vo Vašom vyúčtovaní sa obráťte na recepciu lode.

Bezpečnostné cvičenie
V deň nalodenia resp. v prvý deň plavby bude každý cestujúci na palube vyzvaný k tzv. „Mandatory emergency drill“ – bezpečnostné cvičenie, v rámci ktorého sú všetci cestujúci povinní dostaviť sa na v stanovený čas na určené miesto a absolvovať toto krátke záchranné cvičenie. Niektoré spoločnosti vyžadujú oblečenie záchrannej vesty, iné nie. Informáciu o tomto cvičení nájdete vo Vašich lodných novinách a zároveň bude vyhlásená lodným rozhlasom.

 

Počas plavby

Osobný účet na extra výdaje
Za účelom zjednodušenia života na palube je na lodiach zavedený bezhotovostný systém. Všetky Vaše osobné výdaje (nákupy v lodných butikoch, zakúpené exkurzie, masáže, nápoje, prepitné pre personál...) sa automaticky započítavajú na Váš osobný účet. Pri nákupe stačí predložiť kajutovú kartičku a podpísať účet. V posledný večer plavby Vám bude potom do kajuty doručené celkové vyúčtovanie. Ak ste zaregistrovali svoju kreditnú kartu, platba prebehne automaticky. Pre platbu v hotovosti sa musíte dostaviť na recepciu. VISA, American Express, MasterCard, Discover sú kreditné karty akceptované väčšinou lodných spoločností a podľa destinácie a spoločnosti aj hotovosť v euro EUR alebo americký dolár USD.

Telefón a Internet
Pokiaľ ste v dosahu mobilných sietí z pevniny, ceny sú podľa tabuliek roomingu Vášho mobilného moderátora. Na niektorých lodiach je k dispozícii aj trvalý mobilný signál, ale poplatky sú oveľa vyššie.
Na lodiach môžete za poplatok využiť aj pevné telefónne linky alebo internetové centrum Internet Café. Na väčšine plavieb je už k dispozícii väčšinou aj bezdrôtové pripojenie na internet WIFI podľa aktuálneho cenníka, často k zakúpeniu vo forme balíčkov s objemovým alebo časovým limitom. Čo sa týka Internetu, spojenie na lodiach je prostredníctvom satelitov a preto je cena týchto služieb dosť vysoká, pričom spojenie je väčšinou pomalé a nestabilné.
Tip: Využite skutočnosť, že nie ste „online“ a vychutnajte si plavbu naplno. WhatsUp, Viber, Facebook a Instagram si nechajte na chvíle pri káve alebo pri pohári vína v niektorej z mnohých kaviarní v niektorom z prístavov.

Lekárska starostlivosť
Na každej lodi sa nachádza zdravotné stredisko so zdravotníckym personálom pracujúcim pod vedením lekára. Pracovná doba strediska je uvedená v lodných novinách alebo sa informujte na Recepcii. Lekárska pohotovostná služba je k dispozícii počas celého dňa na príslušnom telefónnom čísle.
Lekárska služba na palube je spoplatnená. Poplatky sú uvedené priamo v stredisku a sú automaticky zapisované na ťarchu Vašej platobnej karty. Účastníkom preto odporúčame uzavrieť vopred individuálne poistenie liečebných nákladov.

I keď je na palube luxusných lodí k dispozícii množstvo liekov, tie nemôžu uspokojiť všetky potreby cestujúcich, preto odporúčame, aby ste si Vaše potrebné lieky vzali so sebou.

Lodné noviny
Denný program na nasledujúci deň Vám bude vo forme lodných novín každý večer doručený priamo do Vašej kajuty. Program obsahuje , krátku predpoveď počasia a podrobné informácie o činnostiach a zábavných akciách usporadúvaných nasledujúci deň personálom lode.

Stravovanie
Čas podávania jedál v jednotlivých lodných reštaurácia na každý deň sa uvádza v lodných novinách (viď vyššie).
Raňajky sa podávajú v bufetovej reštaurácii a v hlavných reštauráciách. Kontinentálne raňajky sa pri väčšine lodných spoločností na požiadanie podávajú aj v kajutách, každé ráno s výnimkou dňa, kedy prebieha vylodenie cestujúcich.
Obed sa podáva v bufetových a v hlavných reštauráciách (podľa informácií v lodných novinách).
U väčšiny lodných spoločností je večera v hlavných reštauráciách z kapacitných dôvodov rozdelená do dvoch turnusov, hostia majú pridelené miesta na sedenie a vyžaduje sa formálnejšie oblečenie, zatiaľ čo v bufetových reštauráciách neplatí žiadne časové obmedzenie.
Okrem toho je na každej lodi minimálne jedna možnosť celodenného stravovania, kde sa môžete najesť kedykoľvek (alebo takmer kedykoľvek).
Na požiadanie je k dispozícii aj bezlepkové a vegetariánske menu, ako aj dobrý výber bezlepkových a bezlaktózových potravín - pozri aj článok o potravinových intoleranciách a alergiách.
Na väčšine lodí sú okrem hlavných aj špeciálne reštaurácie s gourmet menu, ktoré majú špeciálnu tematiku a ich menu sú často zostavované najznámejšími svetovými šéfkuchármi. Stravovanie v týchto reštauráciách nie je zahrnuté v cene plavby a sú k dispozícii na základe rezervácie.

Čo sa týka nápojov
Pre milovníkov vína je k dispozícii vždy bohatá ponuka medzinárodných vín rôznych značiek, ktorá uspokojí aj vysoké požiadavky. Počas plavby sa často uskutočňujú tematické ochutnávky (za poplatok), ako napríklad ochutnávky whisky, koňaku, talianskych vín…

Nápoje a služby súvisiace s ich podávaním, ktoré nie sú zahrnuté do ceny plavby, sa prostredníctvom kartičky zaratavajú na Váš osobný lodný účet. V záverečnom vyúčtovaní je k celkovej sume pripočítaný servisný poplatok pre obsluhujúci personál. Obsluhe barov a reštaurácií preto nie je pri objednávaní potrebné platiť žiadne ďalšie prepitné.

Informácia o pripočítavanom servisnom poplatku sa netýka držiteľov nápojových balíčkov, pokiaľ sú nápoje zahrnuté v rámci zakúpeného balíčka.

Obchody a služby na palube
Široký výber značkového tovaru je k dispozícii v bezcolných palubných obchodoch Duty & Tax free: odevy, kozmetika, parfumérie, klenotníctva, okuliare, opaľovacie krémy, tabakové výrobky, nápoje a výrobky s logom lodnej spoločnosti. Obchody počas zastávok v prístavoch zatvorené.

Na všetkých lodiach sú kaderníctva a kozmetické salóny, sauna a masážny salón, telocvičňa, práčovňa a fotografická služba. Cenníky sú vystavené na palube.

Ležadlá na opaľovacích palubách
Ležadlá na vrchných palubách, ako aj plážové osušky, sú cestujúcim k dispozícii bezplatne, no nedajú sa rezervovať. Niektoré lodné spoločnosti majú personál, ktorý zbiera osušky či iné predmety z ležadiel, ak tieto ostanú po dlhšiu dobu prázdne, aby sa tak zamedzilo ich celodennému obsadzovaniu.

Zábava a fitness
Hostia môžu na palube používať moderné fitness zariadenie a služby kúpeľov SPA (posledné menované väčšinou za poplatok). K dispozícii je bohatý celodenný program pokrývajúci rôzne oblasti.

Môžete sa zúčastniť skupinových cvičení pod vedením školených predcvičovateľov - od rannej rozcvičky, aquagymnastiky v bazénoch, až po pilates, jogu či lekcií spinningu.
Organizujú sa súťaže v hraní bridžu, binga, kanasty a spoločenských hier, súťaže v minigolfe, volejbalové zápasy, piesňové festivaly, maškarné plesy a súťaže krásy. Taktiež množstvo zaujímavých prednášok a kurzov: tanečné a jazykové, maľovania, make-upu, bridžu, ale aj kurzy ovládania práce s počítačovými programami či telefónnych aplikácií; poriadajú sa prednášky o zdravom stravovaní, o navštívených prístavoch a pod.

*Niektoré aktivity môžu byť spoplatnené.

Ako večerný program je večer k dispozícii diskotéka, kasíno, živá hudba v salónoch, kino, ale na najnovších lodiach aj predstavenia na ľadovej ploche, kabarety a jazzové kluby. Vrcholom večera je show v lodnom divadle (muzikály, akrobatické vystúpenia, kúzelnícké show a pod.).

Fakultatívne výlety na pobreží (exkurzie)
Výlety v prístavoch Vám umožnia najefektívnejšie a najzaujímavejšie využitie času v navštívenom prístave. Kvalitný transport a služby profesionálnych sprievodcov sú samozrejmosťou. Na výber je vždy niekoľko možností, od jednoduchej prechádzky mestom či výletu autobusom až po prelety vrtuľníkom, ochutnávky miestnych špecialít, jazdy na džípe na púštnych dunách, deň strávený na jachte so šnorchlovaním, plávanie s korytnačkami a veľa iných.
Exkurzie organizované lodnou spoločnosťou sú fakultatívne a spoplatnené. Môžete ich zakúpiť ešte pred odchodom na plavbu alebo priamo na palube lode. Základné informácie nájdete v lodných novinách, ale lodný personál Vám podá podrobné informácie o možnostiach pri pulte exkurzií.

Ak však nemáte záujem o exkurziu, môžete si program na pobreží zorganizovať sami; objavovať blízke mesto na vlastnú päsť, prenajať si auto z požičovne alebo využiť služby miestnych taxikárov. Posledné sa vyplatí, najmä ak ste 3 či 4. Vo väčšine miest Vám taxikári priamo ponúknu program na návštevu tamojších atrakcií, nielen jednoduchý odvoz a často sa prejavia ako šikovní a znalí sprievodcovia.

Trasa/ právo na zmenu
Spoločnosť si vyhradzuje právo podľa svojho uváženia a/alebo podľa uváženia kapitána každej lode (ktoré sa nesmie uplatňovať neprimerane) rozhodnúť, či sa loď odkloní od naplánovanej, resp. bežnej trasy, či sa plavba lode časovo posunie alebo oneskorí, či budú plánované prístavy zastavenia vynechané alebo zmenené, či sa zabezpečí v zásade rovnaká preprava inou loďou, či bude loď odtiahnutá alebo či sa nechá odtiahnuť alebo či pomôže iným lodiam alebo vykoná iné podobné úkony, ktoré sú podľa názoru spoločnosti a/alebo kapitána vhodné alebo nutné pre bezpečnosť cestujúcich, lode a posádky. Za takýchto okolností nenesie spoločnosť ani dopravca voči cestujúcemu zodpovednosť ani povinnosť finančnej kompenzácie. 

Prepitné za služby
S výnimkou niektorých lodných spoločností (AIDA, TUI, Silversea, Oceánia…), kde je táto položka zahrnutá už v cene plavby, sa všetky palubné služby (upratovanie kajuty, obsluha pri večeri a pod.) účtujú ako servisný poplatok tzv. prepitné. Úhrada tohto prepitného sa vyžaduje na konci plavby a jeho výška závisí od počtu dní, v ktorých boli služby poskytované. Servisné poplatky slúžia k udržaniu vysokého štandardu služieb pre cestujúcich.
Tento poplatok činí cca € 10-13 na deň a osobu, v závislosti od lodnej spoločnosti, itineráru a kategórie ubytovania.

Cennosti
Všetky kajuty sú vybavené bezpečnostnými schránkami. Lodná spoločnosť nenesie žiadnu zodpovednosť za stratu či odcudzenie peňazí alebo cenností, ktoré sú uložené v kajutách či batožine alebo sú ponechané bez dozoru.

Fajčenie
V súlade s celosvetovými štandardami je pre nefajčiarov na lodiach vyhradeného viac priestoru než pre fajčiarov. Fajčenie je povolené iba v presne označených priestoroch (s intenzívnejším alebo modifikovaným prívodom čistého vzduchu).
Z dôvodu predpokladaného a dokázaného nebezpečenstva vzniku požiaru je fajčenie zakázané aj v kajutách, pričom tento zákaz sa u väčšiny lodných spoločností vzťahuje aj na balkóny.

Fajčenie je potom povolené v niekoľkých baroch po jednej strane (označenej nápismi) vonkajšieho priestoru palubného bazénu, kde sú zároveň nainštalované popolníky.
Ohorky cigariet nikdy neodhadzujte cez palubu lode, pretože vietor by ich mohol zaviať späť, čo by mohlo znamenať nebezpečenstvo vzniku požiaru.

Elektrické napätie
Na palube všetkých lodí je k dispozícii elektrická sieť s napätím 110V/220V. V prípade potreby môžu cestujúci požiadať o príslušné adaptéry do sieťových zásuviek na recepcii.

Špeciálne príležitosti
V prípade, že oslavujete narodeniny, výročie alebo chcete iba milo prekvapiť, každá lodná spoločnosť ponúka výber z viacerých možností: fľaše šampanského, kytice čerstvých kvetov, jahody v čokoláde, torty rôznej veľkosti... .

Práčovňa
Všetky spoločnosti ponúkajú za poplatok služby práčovne. Cenník nájdete vo svojej kajute alebo sa informujte na Recepcii.

 

Vylodenie

Informácie o postupe vyloďovania dostanete priamo na lodi od lodného personálu. Tieto informácie budú uvedené aj v lodných novinách, ktoré nájdete v kajute posledný večer plavby. Upozorňujeme, aby ste počítali s tým, že loď opustíte asi 2 hodiny po jej zakotvení. Pasažieri ubytovaní v suitách majú nárok na prednostné vylodenie, okamžite po cestujúcich s transfermi k skorým letom. Časy vylodenia budú pre ostatných pasažierov stanovené s ohľadom na časy odchodov transferov a potreby jednotlivých skupín.

Ak máte akékoľvek individuálne požiadavky na vylodenie, povedzte ich v dostatočnom predstihu.

Úhrada účtu
Počas posledného večera Vašej plavby Vám bude do kajuty doručený výpis Vášho osobného palubného účtu. Ak ste si pri nalodení vybrali platbu kreditnou kartou, stačí, ak si vyúčtovanie prekontrolujete. Obnos Vám bude z karty stiahnutý automaticky. V prípade nejasností alebo omylu sa čo najskôr obráťte na Recepciu. Ak platíte v hotovosti, spolu s účtom nájdete aj informáciu o to, kedy a kde môžete zaplatiť.
Pokiaľ sa chcete vyhnúť neočakávaným prekvapeniam, svoj účet môžete skontrolovať kedykoľvek počas plavby krátkou konzultáciou na Recepcii. A na väčšina moderných lodí nájdete tieto informácie aj prostredníctvom interaktívnej televízie vo Vašej kajute alebo dokonca na mobilnej aplikácii, ktorú si môžete stiahnuť do Vášho telefónu.

Batožina
V priebehu poslednej noci plavby si označte svoju batožinu opäť visačkami, ktoré dostanete do kajuty, a nechajte ich pred dverami svojej kajuty. Lodný personál sa o ňu postará a vy si ju vyzdvihnete po vylodení na určenom mieste v prístave.
Odporúčame, aby ste si opäť ponechali malú príručnú batožinu obsahujúcu všetko, čo budete potrebovať ráno pred vylodením (osobné potrebné veci ako lieky či okuliare, ako aj základné toaletné potreby, cennosti, fotoaparát a krehké predmety).
Ak ale chcete, nemusíte batožinovú službu využiť, a v deň vylodenia si môžete svoju batožinu vyniesť sami.

Opustenie lode
Počítajte s tým, že loď opustíte asi 2 hodiny po jej zakotvení. V prípade, že máte let domov až v poobedňajších či večerných hodinách, niektoré lodné spoločnosti ponúkajú za poplatok možnosť neskorého vylodenia. Kajutu musíte opustiť rovnako ako ostatní, ale môžete využívať všetky zariadenia lode, ísť na obed a podobne.